4 chyby pri výbere makléra

Čo je podľa vás najdôležitejším predpokladom úspešného predaja nehnuteľnosti? Je to cena, situácia na trhu, alebo spôsob inzercie a propagácie? Úspech alebo neúspech pri predaji nehnuteľnosti podľa môjho názoru závisí predovšetkým od výberu správneho makléra. Ako ho teda vybrať?

Z vlastnej skúsenosti viem, že najčastejšími kritériami pri výbere makléra sú výška jeho provízie a odhad predajnej ceny nehnuteľnosti. Sú tu však ešte ďalšie – počet nehnuteľností v ponuke a marketingová sila. To, že vám nejaký maklér sľúbi, že vám vašu nehnuteľnosť predá za najvyššiu cenu pri najnižšej provízii hádam ani netreba ďalej rozoberať. Preto sa v tomto článku budem radšej venovať posledným dvom spomenutým kritériám.

Mnohí makléri sa hrdia počtom ponúkaných nehnuteľností. Dnes, keď je na trhu prebytok ponuky, naozaj nie je problém osloviť predávajúceho a dohodnúť sa s ním o zaradení jeho nehnuteľnosti do ponuky. Akú však získate výhodu, ak si vyberiete makléra, ktorý ma v ponuke množstvo predražených nehnuteľností, ktoré nedokáže predať? Má ich v ponuke, pretože ho to “nič nestojí” a predpokladá, že čím viac nehnuteľností má, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa mu podarí nájsť kupujúceho. V prípade nehnuteľností však stále platí, že kvalita je viac ako kvantita.

Ďalšou otázkou je, koľko nehnuteľností dokáže maklér efektívne obslúžiť. Predstavme si, že maklér XY má v ponuke 50 nehnuteľností a týždenne pracuje 50 hodín. Každej nehnuteľnosti sa teda môže venovať maximálne 1 hodinu týždenne! Za takýto krátky čas stihne možno pridať pár inzerátov, viac určite nie.

Dobrému maklérovi stačí aj 10 nehnuteľností. Dobrý maklér sa nespolieha na štatistickú pravdepodobnosť úspechu (čím viac ponúk, tým väčšia šanca, že sa mu podarí niečo predať), dobrý maklér hrá na istotu (čo vezme do ponuky, to predá). To je zásadný rozdiel medzi úspešným a neúspešným maklérom. Dobrý maklér vašu nehnuteľnosť zdvorilo odmietne, ak je presvedčený, že je nepredajná. Je to pre neho strata času.

Ďalším číslom, ktorým sa niektorí makléri pred klientmi radi pochvália je počet portálov na ktorých inzerujú. “Ja budem váš byt inzerovať na 30 internetových portáloch” – ako vám toto pomôže predať? Nijako. Existuje vôbec kupujúci, ktorý nenavštívi aspoň jednu z týchto stránok: topreality.sk, reality.bazos.sk, alebo reality.sk? Aj v tomto prípade teda platí, že kvalita je dôležitejšia ako kvantita.

Už som písal o tom, že čas makléra je obmedzený a manažovanie inzercie na množstve portálov je časovo mimoriadne náročné. Dobrý maklér musí myslieť predovšetkým na to, ako vzbudiť pozornosť záujemcu, ktorý sedí za počítačom a prehliada si stovky inzerátov. Inzerát musí mať správny text, správne fotky, musí byť aktuálny a dobre umiestnený. V opačnom prípade je jedno, na koľko portálov ho maklér pridá. Propagácia na internete je síce objektívne najefektívnejšia, je však iba zlomkom aktivít dobrého makléra. Dobrý maklér využíva printové médiá (noviny, časopisy, letáky), bannerovú reklamu, lokálnu propagáciu a najmä databázu svojich klientov.

Prácu realitného makléra výrazne ovplyvňuje aj realitná kancelária pre ktorú pracuje, jej pravidlá, vízia a hodnoty. Sám pracujem pre najväčšiu svetovú realitnú sieť, pretože viem, že takto dokážem svojim klientom ponúknuť najviac. Silná značka, vysoký marketingový rozpočet, moderné technológie a marketingové postupy, množstvo spolupracujúcich vyškolených maklérov a kancelárií, dlhoročné know-how, dostupné kancelárie v najlukratívnejších častiach mesta, alebo napríklad aj vlastný časopis distribuovaný v Košiciach v počte viac ako 10 000 kusov, to všetko sú reálne každodenné nástroje a výhody, ktoré využívam pri predaji v prospech svojich klientov.

O CENTURY 21 Slovakia

CENTURY 21 je silná, energická spoločnosť pôsobiaca na realitnom trhu. Od jej vzniku v roku 1971 sa celosvetová sieť CENTURY 21 stala najväčším poskytovateľom realitných služieb na svete. Vo viac ako 7000 nezávisle vlastnených realitných kanceláriách pracuje takmer 100 tisíc profesionálov v takmer 73 krajinách sveta, ktorý každý deň obslúžia milióny zákazníkov na celom svete. Vo všetkých aspektoch je značka CENTURY 21 vnímaná ako Zlatý štandard na realitnom trhu.
Príspevok bol vložený Názory, Pre kupujúcich, Pre predávajúcich. Vytvorte záložku trvalého odkazu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *